Program spolku Opři se
Cíle:
organizace jednodenních i delších akcí pro děti z DD,
navázání osobních vztahů mezi dobrovolníky a dětmi z DD,
podpora dětí opouštějících DD,
podpora a propagace hostitelské péče,
budování a udržování stálého týmu dobrovolníků.
1) Organizace akcí
Dětské domovy se účastní mnoha akcí pořádaných speciálně pro ně a organizovaných buď jinými domovy nebo některými dalšími organizacemi (olympiáda dětských domovů, beach-přehazovaná, DD Cup, Tančím, abych žil, Pod křídly, atd.). Jedná se většinou o velké akce, kterých se účastní více domovů (někdy až desítky). Cílem spolku by mělo být pořádání malých akcí na míru konkrétním dětem. Tyto akce můžou mít různou podobu:
odpolední návštěva několika dobrovolníků v domově spojená s vycházkou po městě,
půldenní až celodenní pěší výlet po blízkém okolí,
půldenní až celodenní výlet s přejezdem vlakem či autobusem (bazén, ZOO, hrad, zámek, lyžování, atd.),
víkendová či vícedenní akce (cyklovýlet, puťák, hory, voda, horolezectví, atd.).
Těchto akcí by se účastnil větší počet dobrovolníků, než je obvyklé na akcích jiných organizací (školní výlety, skaut, junák), a to tak, aby byl cca jeden dobrovolník na max. pět dětí. Vzhledem k tomu, že není zcela dobré držet děti z DD stranou od většinové populace, do budoucna by se tyto akce měly otevřít i dětem z fungujících rodin, nicméně akce by stále měly býti určeny především pro děti z DD.
Akce by měly mít poznávací a zážitkový charakter. Měly by být také prvotní možností navázání kontaktu mezi dětmi a dobrovolníky.
2) Navázání osobních vztahů
Děti v domovech jsou obklopeny zejména vychovatelkami (vychovatelé jsou vzácným zbožím), které mají většinou 12hodinové směny, během nichž mají na starost 8 dětí. Vzhledem k tomuto poměru dětí a dospělých nelze dětem vždy zařídit individuální program a řešit s každým zvlášť jeho osobní problémy. Navíc děti často staví vychovatele do role svých nepřátel a dosti se před nimi uzavírají.
Protože děti kolem sebe nemají většinou žádného dospělého, kterému by mohly důvěřovat, je třeba jim někoho takového "nabídnout". K navazování vztahů by mělo docházet spontánně zejména na akcích pořádaných spolkem. Bylo by dobré, aby dobrovolník navázal blízký vztah s maximálně dvěma dětmi, při větším počtu už se jeho síly zbytečně tříští a není již schopen se jim natolik intenzivně věnovat.
Hlavním smyslem těchto vztahů je poskytnout dítěti pocit zázemí. Vztah by měl být založen na schopnosti dítě vyslechnout a na oboustranné důvěře. Dobrovolník by měl také pomáhat dítěti s řešením osobních problémů, případně i s přípravou do školy (občasné doučování). Po prvním sblížení se tento vztah může rozvíjet i telefonicky či prostřednictvím dopisů či internetu a samozřejmě také během návštěv v domově a během akcí pořádaných sdružením. Návštěvy v domově jsou možné buď hromadné (s vícero dobrovolníky), nebo individuální, ty je však bezpodmínečně nutné si předem domluvit v domově (není možné se s dětmi stýkat za zády domova) a zároveň je vhodné o tom informovat i spolek. Za individuální návštěvy bývají děti velmi vděčné.
Po právní stránce není možné, aby dobrovolník vzal dítě na výlet mimo obec, v němž se DD nachází. Pokud by však o to stál, je možné zažádat o tzv. hostitelskou péči. Pak si může po souhlasu příslušného odboru obecního úřadu obce s rozšířenou pravomocí místně příslušející trvalému bydlišti dítěte vzít dítě na odpoledne i mimo obec, a dokonce je možné si dítě z domova "půjčit" i na více dní.
O hostitelské péči by se dalo uvažovat pouze v případě delšího vztahu mezi dobrovolníkem a dítětem, a to pouze v případě, že tento vztah funguje bezproblémově. Při vyřizování péče bude spolek dobrovolníkovi nápomocen.
3) Podpora dětí odcházejících z DD
Pokud dítě opouštějící DD navázalo prostřednictvím spolku vztah s nějakým dobrovolníkem, je velice vhodné, aby tento dobrovolník vztah rozvíjel i po odchodu dítěte. Pokud dítě nemá navázaný blízký vztah s žádným dobrovolníkem, může mu vypomoci jiný dobrovolník, který na to má kapacity.
Podpora dítěte opouštějícícho DD by neměla být založená na finanční pomoci. Protože s dětmi během pobytu v domově nebývá pracováno příliš individuálně, chybí jim základní znalosti a vědomosti týkající se praktického života. Existují sice různé organizace, které pořádají kurzy zaměřené na děti těsně před odchodem z DD (Rozmarýna, Spolu dětem, atd.), nicméně těmito kurzy neprojdou všechny děti a i při sebelepším kurzu několikahodinový výklad nenahradí víceletou systematickou výchovu k samostatnosti.
Dítě po odchodu potřebuje pomoci s hledáním ubytování (první štaci většinou shánějí domovy, to je však většinou pouze na rok), zaměstnání, vedením domácnosti a hlavně s hospodařením s penězi. Děti většinou odcházejí s finanční částkou v řádu desítek tisíc, často se však stává, že je velmi rychle utratí za zbytečnosti. Dobrovolník by měl na správné hospodaření s penězi dohlížet, např. seznámit dítě s možností spoření, varovat ho před nevýhodnými půjčkami, atd. (nutno však vzpomenout, že člověk, který opustil domov, je již plnoletý a nelze tedy jít proti jeho vůli).
4) Podpora hostitelské péče
Adopce a pěstounská péče jsou nejznámější formy náhradní rodinné péče. O existenci těchto dvou forem má povědomí většina české populace. Málokdo však ví o tom, že existuje tzv. hostitelská péče. Ta probíhá formou krátkodobých pobytů dítěte v rodině.
Před prvním pobytem dítěte v rodině dobrovolníka musí dobrovolník zažádat příslušný odbor obecního úřadu obce s rozšířenou pravomocí místně příslušné místu trvalého pobytu dítěte. Ten požádá stejný odbor příslušný trvalému pobytu dobrovolníka o provedení místního šetření na adrese jeho trvalého pobytu. Jde pouze o krátký pohovor s dobrovolníkem, který má za cíl zjistit důvod, proč si daný dobrovolník o hostitelskou péči žádá, a dále o prohlídku domu či bytu, kde dobrovolník bydlí, s důrazem na prostor, kde bude dítě přespávat. Některé odbory vyžadují psychotesty dobrovolníka. Toto všechno se provádí pouze před prvním pobytem.
Před prvním a dále každým dalším pobytem dítěte v rodině musí odbor příslušný místu bydliště dítěte vystavit souhlas s pobytem. Ten se vystavuje na dobu maximálně 14 dnů, lze jej však plynule prodlužovat. Pokud si dobrovolník bude chtít vzít dítě na víkend či na prázdniny, domluví se o tom s domovem, který pak o vydání souhlasu požádá přímo daný odbor.
V případě jakýchkoli problémů vzniklých při pobytu dítěte v rodině je spolek připraveen pomoci s jejich řešením vlastními silami i s využitím odborníků.
Kromě vlastní realizace hostitelské péče si spolek klade za cíl její propagaci. Ta by měla probíhat formou zveřejňování konkrétních příběhů na webových stránkách spolek a na Facebooku, dále pomocí článků na tématických webových portálech a v případě dobrých zkušeností i formou besed a přednášek na středních školách či na pedagogických fakultách.
5) Budování a udržování týmu dobrovolníků
Aby spolek mohl úspěšně fungovat, je nutné mít k dispozici stálý tým dobrovolníků. Noví dobrovolníci se budou hledat:
mezi kamarády a známými stávajících dobrovolníků,
na webových stránkách spolku,
na sociálních sítích,
na pracovních portálech,
na přednáškách a besedách pořádaných ve vyšších ročnících středních škol a na pedagogických fakultách.
Důležité není jen hledat nové dobrovolníky, ale taktéž udržet stávající. Dobrovolníkům nebude vyplácena žádná odměna. Sdružení jim může nabídnout:
účast na akcích s dětmi,
účast na team-buildingových akcích zaměřených pouze pro dobrovolníky (bez dětí),
rozšiřování znalostí v oblasti pedagogiky,
pomoc v situacích, kdy si nebudou jisti, že se vztah s dítětem vyvíjí správným směrem.